Druhy vozů a kočárů
Dříve než se dostaneme k jednotlivým druhům kočárů a vozů, bychom se měli nejprve seznámit s celkovou konstrukcí vozu a jeho důležitých součástí. Konstrukce vozu se obecně dělí na korbu a podvozek, který významně ovlivňuje jízdní vlastnosti vozu.
Bezpečný vůz má svá další specifika:
- přední kola by měla být menší než zadní
- pérování přečnívá a tím šetří síly koně vobtížném terénu
- vůz by měl mít co nejnižší možnou hmotnost
- vůz by měl mít co nejkratší možnou velikost
- velikost a hmotnost musí být vyvážené smohutností koně
Korba vozu
V korbě vozu sedí vozka i další osoby, proto by měla být jejich místa k sezení nejen bezpečná, ale i stabilní, aby došlo k vyvážení těžiště. Právě na tomto místě se nachází brzdy a světla, které jsou předepsané zákonem. Korba vozu může být také chráněna střechou, nebo zcela otevřena. Vnitřní vybavení vozu závisí na účelu jeho použití. Velice důležité je umístění kozlíku, který by měl být vyvýšen tak, aby měl vozka lepší přehled nad spřežením i ostatním provozem.
Tažné zařízení
Tažné zařízení je umístěno přirozeně v přední části vozu a je upevněno před a na konstrukci přední nápravy. Systém tažného zařízení se liší u kočárů i u těžkých vozů. Přední náprava se skládá z vah, které se liší dle způsobu svého užívání. Pevné váhy, které se používají u kočárů jsou vhodné pro rovinaté terény, zatímco pohyblivé váhy se hodí spíše pro těžký terén - proto jsou určeny pro těžké vozy.
Druhy vozů a kočárů
Již dříve jsme se seznámili s anglickým a uherským typem spřežení, jejichž vlastnosti se promítají i do výběru kočárů a vozů. Které to tedy jsou?
- anglický typ vozu řízený majitelem (např. dogcart)
- anglický typ vozu řízený profesionálním kočím (např. viktoria)
- uherský typ vozu (tzv. „juckerský vůz")
- vozy pro pracovní spřežení (např. lovecký kočár)
Nejpoužívanější typy vozů a kočárů
- dogcart
- kočár pro rekreační využití neboli tréninkový kočár
- víceúčelový kočár
- maratonový kočár
- lovecký vůz
- sáně
- krytý vůz
Typ vozu či kočáru se vždy volí podle účelu spřežení, typu terénu a klimatických podmínek.